Te Kinderen

Te-kinderen: waarom ’te veel’ zijn vaak start in je familieysteem!

Als jij jezelf herkent als iemand die altijd te was, te druk, te aanwezig, te gevoelig, dan is blog voor jou. In systemisch werk kijken we altijd naar de onzichtbare onderstroom in families. Wanneer binding wordt verstoord en iemand geen plek krijgt, probeert een ander onbewust de leegte op te vullen. 

Kinderen die bestempeld worden als ‘te’, reageren vaak op die verstoring in het familiesysteem. Ze brengen met hun gedrag tot uitdrukking wat in de onderstroom voelbaar is, maar waar niemand woorden aan geeft. Ze zijn niet zomaar druk of luid; ze verbeelden in hun expressie het onuitgesprokene.

In onze wereld vinden we dat al snel te veel. We houden niet van te veel emotie, te veel geluid, te veel gevoel (of kunnen er niet mee omgaan). We vragen kinderen zich aan te passen, zich in te houden, stil te zijn. En zo leert het ‘te-kind’ zijn licht te dimmen. Het leert dat ruimte innemen gevaarlijk is. Dat zichtbaar zijn afwijzing oproept. En dus leeft het met ingehouden adem, vaak tot ver in de volwassenheid.

Maar achter dat ‘te’ schuilt iets wezenlijks. Het is de levenskracht die niet gedempt wil worden. De creativiteit, de sensitiviteit, het vermogen om te voelen wat anderen niet durven voelen. Wat als we daar niet langer een oordeel over hadden, maar het gingen zien voor wat het werkelijk is: een talent, een gave, een diep weten dat in het systeem geboren wordt?

In dit blog wil ik je meenemen in de wereld van de te-kinderen, de kinderen die voelen, spiegelen en uitdrukken wat in de onderstroom leeft. Want misschien is wat ooit te veel leek, precies dat wat de wereld nu zo hard nodig heeft. 

De auteur: Katelijne Vermeulen

In de afgelopen 40 jaar werken met mensen en systemen heb ik één ding steeds weer gezien: niets staat op zichzelf. Onze verhalen zijn verweven met die van de generaties voor ons. Als systemisch begeleider leerde ik kijken naar wat niet wordt gezegd, maar wel voelbaar is. In mijn blogs wil ik je uitnodigen om die laag ook te ontdekken.

Systemisch werk

Wat bedoelen we met te‑kinderen?

Te-kinderen zijn kinderen die door hun omgeving als te veel worden ervaren: te druk, te aanwezig, te gevoelig, te creatief. Vaak zijn het gevoelige, intuïtieve kinderen, niet toevallig vaak hoogsensitief en/of hoogbegaafd, die feilloos aanvoelen wat er in de onderstroom speelt. Ze maken zichtbaar wat anderen liever verbergen.

Het gevoel van te zijn, ontstaat niet zomaar. In gezinnen waar spanning de boventoon voert, door trauma, verlies, ziekte of psychische problemen, kunnen ouders soms niet helemaal aanwezig zijn. Niet mentaal, niet emotioneel, niet fysiek. En in die leegte gaat een kind iets doen wat eigenlijk niet van een kind gevraagd mag worden: het probeert het systeem te herstellen. 

In een gezin (of “systeem”) heeft ieder een eigen plek: ouders boven, kinderen onder. Als een ouder emotioneel of fysiek afwezig is, ontstaat er een leegte in dat systeem. Kinderen voelen dat intuïtief aan.

Ze proberen die leegte te vullen. Wat ze eigenlijk proberen is om de ouder weer aanwezig maken. Ze proberen hun ouders in het systeem te trekken met hun gedrag.

Dat betekent dat het kind, vaak onbewust, gedrag laat zien waarmee het probeert de ouder weer naar binnen te halen in het gezin.

Bijvoorbeeld:

  • Door extra druk te doen, zodat de ouder eindelijk reageert.
  • Door heel zorgzaam of grappig te zijn, zodat de spanning afneemt.
  • Door gedrag te spiegelen dat laat zien wat er eigenlijk misgaat in het gezin 

Het kind probeert dus het systeem weer “heel” te maken, door de ouder erbij te trekken. Maar dat lukt niet, want een kind kan de plek van een ouder niet vullen. Daardoor raakt het kind vaak uitgeput, onzeker of voelt zich “niet goed genoeg”.

KOPP (Kinderen van Ouders met Psychische Problemen)

Aanvulling hierop is dat dat te-kinderen vaak ook KOPP-kinderen zijn: kinderen van ouders met psychische problemen. Dit zijn ouders die psychisch de handen vol hebben aan zichzelf: denk aan een depressieve moeder, een borderline-moeder of een vader met depressie. Deze ouders kunnen mentaal, emotioneel, fysiek of spiritueel niet aanwezig zijn. aanwezig kunnen zijn. 

Twee manieren om een onrustige thuissituatie om te gaan

Belangrijke kanttekening is dat je weet dat er twee manieren zijn waarop kinderen met spanning in het gezin om kunnen gaan. Aan de ene kant heb je het rebelse kind dat “te” wordt: te expressief, te aanwezig, te assertief, te gevoelig. Dit kind laat met veel geluid en expressie zien wat er in de onderstroom leeft. 

Aan de andere kant is er het aangepaste kind dat zich juist stil houdt, terugtrekt en niet in de weg loopt. Ook dat is een manier om de spanning in een gezin te reguleren: door in stilte de harmonie te bewaren. Beide kanten zijn reacties op hetzelfde basispatroon.

Te-kinderen zijn vaak sensitieve kinderen. Ze voelen alles wat er in de onderstroom gebeurt, spanning, verdriet, onuitgesproken woorden, onveiligheid, en brengen dat naar buiten. Ze exploderen vaak, daar waar het aangepaste kind implodeert. 

Waar het aangepaste kind zich aanpast, past het te-kind zich juist niet aan. Het te-kind maakt zichtbaar wat anderen proberen te verbergen. Het laat in de buitenwereld zien wat er vanbinnen niet wordt uitgesproken. En dat maakt het confronterend.

Beide dragen dezelfde liefde en doen dezelfde poging om het systeem in balans te brengen, alleen in een andere vorm.

lees verder na dit blok

Kom je naar mijn event?

Iedereen zegt dat verbinding vanzelfsprekend is. Maar jij weet beter. Jij weet hoe het voelt om in een kamer vol mensen te staan en je toch alleen te voelen.

Jij weet hoe het is om te geven, te blijven geven … tot je jezelf kwijt bent. Herken je dit? Dan is het event wat ik op 10 januari 2026 voor jou!

Hoe ontstaat het gevoel dat jij te bent?

Het gevoel ‘ik ben te veel’ ontstaat niet van de ene op de andere dag. Het groeit langzaam, in een omgeving waar jouw natuurlijke levendigheid, expressie of gevoeligheid steeds een beetje te groot lijkt voor de ruimte die er is. Je werd niet te veel geboren, je bent te veel geworden in een systeem waarin anderen niet konden dragen wat jij van nature meebracht: openheid, gevoel, enthousiasme, aanwezigheid.

Zoals eerder genoemd: heel vaak komen te-kinderen uit gezinnen waarin één of beide ouders emotioneel afwezig zijn. Soms omdat ze zelf te veel hebben meegemaakt of omdat ze zelf een ouder hadden die er voor hen niet was. 

Een ouder leeft dan met ingehouden adem. En het kind voelt dat feilloos aan.

Wat er dan gebeurt is dat het kind zijn eigen plek gaan verlaten en op de plek van de ouder kan gaan staan. In systemische termen noemen we dat verstrikkingen. Het wordt de redder, de trooster of de partner van de ouder. 

Soms ligt de oorzaak dieper, in wat niet gezien of uitgesproken is. Wanneer er bijvoorbeeld ongeboren of overleden broers of zussen zijn waar nooit over gesproken wordt, ontstaat er een leegte in het familiesysteem. Een stilte die zwaarder weegt dan woorden. Een kind voelt die leegte intuïtief aan en probeert ze te vullen. Door zich aan te passen, braaf te zijn, clownesk gedrag te laten of heel expressief te zijn.

Je plek in het systeem

Pas als iedereen zijn plek heeft in een systeem en erkend wordt, kan een familiesysteem harmonieus functioneren. Dit is een systemisch basisprincipe. In een gezond systeem hebben ouders de ouderplek en kinderen de kindplek. Te‑kinderen missen vaak die duidelijke ordening. 

Zij nemen verantwoordelijkheden die niet bij een kind horen: zorgen voor broers, troosten van een depressieve moeder, of de rol van clown spelen om de sfeer te redden. Omdat de natuurlijke hiërarchie niet gerespecteerd wordt (kan worden), gaat het kind over zijn grenzen en verliest het de rust van de kindplek. Daardoor krijgt het steeds de boodschap dat hij of zij te veel is en gaat het met ingehouden adem leven, terwijl zijn ziel schreeuwt om ruimte.

Herken je dit?

Het is zondagmiddag. De sfeer in huis is gespannen. Moeder is stil, moe, afwezig: ze heeft “even rust nodig”. Vader zit aan tafel, de krant half voor zijn gezicht. Het te-kind komt binnen, vol energie, met ideeën, woorden en beweging.

“Kijk, papa! Ik heb iets gemaakt!”

Ze wil iets laten zien: een tekening, een dansje, een verhaal. Ze probeert de stilte te doorbreken, de energie weer te laten stromen. Maar die levendigheid past niet bij de ingehouden sfeer van het gezin. 

Vader zucht, zonder echt op te kijken. “Doe eens rustig, je bent zo druk vandaag. Mama heeft weer ontzettende hoofdpijn vandaag, houd daar asjeblieft even rekening mee” 

Moeder rolt met de ogen: “Lieverd, mama kan daar nu even niet tegen, hoor. Ga maar even spelen.”

Het meisje voelt: ik ben te veel en ik ben niet oké. Alleen als ze stil is en in het gareel loopt is ze oké en krijgt ze de aandacht van haar ouders. Dit nestelt zich in haar systeem.

De stille erfenis: afgesneden van jezelf

Wanneer je jarenlang hoort of voelt dat je te bent, leer je jezelf inhouden. Je dempt je enthousiasme, je tempert je emoties, je corrigeert je spontaniteit. Dit kan leiden tot schaamte en zelfafwijzing. Tot er een moment komt dat je niet meer goed weet wie je bent, alleen wie je zou moeten zijn. Je leeft met ingehouden adem. Dat is een overlevingsstrategie. Een manier waarop het kind in jou ooit probeerde te overleven in een systeem waar het te weinig ruimte kreeg om gewoon kind te zijn.

Waarom worden te‑kinderen zo vaak afgestraft?

Op school en thuis krijgen te-kinderen vaak te horen dat ze moeten luisteren, stil zijn, beter opletten of zich aanpassen. Ze worden voortdurend gecorrigeerd op hun expressie, hun enthousiasme en hun levendigheid, simpelweg omdat ze niet passen in de sfeer van een introvert gezin of in het strakke kader van het schoolsysteem.

Wanneer je als extravert kind geboren wordt in een gezin dat van nature stil en ingetogen is, loop je onvermijdelijk tegen de grenzen aan van wat daar “normaal” of “gepast” is. Denk aan een kind dat opgroeit in een huis waar gevoelens nauwelijks worden uitgesproken, waar spanning voelbaar is, maar niemand er woorden aan geeft. Een kind voelt dat in elke vezel van zijn lijf. 

De energie in huis is zwaar, ingehouden, en het kind probeert vaak onbewust die spanning te verlichten door te bewegen, te zingen, te praten of clownerie uit te halen. Het probeert leven te brengen waar alles stilvalt. Maar die levendigheid wordt niet begrepen. 

Volwassenen corrigeren continue

Ouders, leerkrachten en andere volwassenen reageren met correctie: “Doe eens rustig.” “Zit eens even stil.” “Niet zo druk.” Ze proberen het gedrag te temperen, omdat het hen confronteert met hun eigen ongemak, met wat ze zelf niet durven voelen of uitspreken. In essentie wordt niet het kind gecorrigeerd, maar zijn gevoeligheid voor de onderstroom: zijn vermogen om te voelen wat niet gezegd wordt.

Vanuit systemisch perspectief weten we dat elk gedrag een oorsprong heeft en een positieve intentie. De kunst is om altijd te kijken naar wat er achter het gedrag zit. Zelfs gedrag dat we als lastig, storend of ongepast bestempelen, is ooit ontstaan uit liefde uit de poging om het gezin, de klas of het systeem weer in balans te brengen. Een te-kind doet dus niet moeilijk om lastig te zijn, maar probeert iets zichtbaar te maken wat onbewust is weggedrukt.

lees verder na dit blok

Kom je naar mijn event?

Iedereen zegt dat verbinding vanzelfsprekend is. Maar jij weet beter. Jij weet hoe het voelt om in een kamer vol mensen te staan en je toch alleen te voelen.

Jij weet hoe het is om te geven, te blijven geven … tot je jezelf kwijt bent. Herken je dit? Dan is het event wat ik op 10 januari 2026 voor jou!

De rebellen

Drukke kinderen worden gek genoeg vaker afgestraft dan niet-drukke kinderen. Ze krijgen steeds opnieuw de boodschap: ik ben niet oké. En die overtuiging zet zich vast en systeem. Eigenlijk zijn dat de rebellen. Het zijn de kinderen die in verzet gaan, die deugnieterij doen, die proberen de spanning in het systeem te doorbreken. Ze krijgen veel over zich heen, van ouders, van leraren, van de wereld om hen heen, terwijl de aangepaste kinderen veel minder tegenwind ervaren. Het gevolg is dat je met ingehouden adem gaan leven. Je leert je energie te onderdrukken, je expressie te temperen, je stem in te slikken. En juist in dat stuk zit het talent.

Heel vaak denken we dat expressieve kinderen zich wel redden. Ze lijken sterk, aanwezig, mondig. Maar de prijs die ze betalen, is groot. Ze worden niet gezien in hun kwetsbaarheid.

Ze raken miskend in hun gevoeligheid. Ze leren dat ze beter kunnen voldoen aan wat anderen over hen zeggen. En zo groeit een kind dat ooit vol leven was, uit tot een volwassene die zich heeft aangepast aan de projectie van de buitenwereld. Die nog steeds voelt dat te veel zijn hetzelfde is als niet goed genoeg zijn.

Wat zijn de talenten van te‑kinderen?

Achter het te schuilt goud. Want jij, met je te-veel, bent waarschijnlijk een expressieve, levendige en diep voelende ziel die meer waarneemt dan je kunt verwoorden. Je hebt een groot hart, een scherpe intuïtie en een gevoeligheid die verder reikt dan wat zichtbaar is. Je voelt de sfeer in een ruimte, de spanning tussen mensen en de emoties die niemand durft uit te spreken. En jij brengt dat op jouw manier naar buiten, soms met woorden maar soms met gedrag dat te groot lijkt voor de omgeving waarin je leeft.

Je past niet in een hokje, en dat is precies de bedoeling. Jouw blik is open, je geest beweegt snel en je waarneming strekt zich uit voorbij het tastbare. Jouw talent ligt juist in dat te: in het vermogen om veel te voelen, veel te zien en veel te weten. Wat vroeger werd gezien als overdaad of eigenaardigheid, is in werkelijkheid je diepste kracht, een natuurlijke gevoeligheid voor wat er leeft onder de oppervlakte.

Wanneer je leert dat jouw te geen fout is maar een gave, en dat je intensiteit geen probleem is maar je grootste talent, kun je die kracht voorzichtig uit de schatkist halen waarin je haar al die tijd hebt opgeborgen.

lees verder na dit blok

Kom je naar mijn event?

Iedereen zegt dat verbinding vanzelfsprekend is. Maar jij weet beter. Jij weet hoe het voelt om in een kamer vol mensen te staan en je toch alleen te voelen.

Jij weet hoe het is om te geven, te blijven geven … tot je jezelf kwijt bent. Herken je dit? Dan is het event wat ik op 10 januari 2026 voor jou!

Wat kun jij als volwassene doen met jouw te?

Wanneer jij jezelf herkent in het te‑kind, is het tijd om je plek in te nemen. Systemisch werk nodigt je uit om naar het systeem te kijken zoals je naar je eigen lichaam kijkt: elk onderdeel heeft zijn plek en taak. Stel jezelf de vraag: op welke plek sta ik nu? Ben ik verantwoordelijkheden gaan dragen die niet van mij zijn? Het herstel begint bij erkenning. Als je beseft dat jij niet de leegte van een andere broer of zus hoeft te vullen, en dat jij de lasten van je ouders niet hoeft te dragen, kun je terugkeren naar je kindplek.

Kies er bewust voor om alleen je eigen rugzak te dragen. Laat de rugzak van je ouders of voorouders bij henzelf. Als volwassene mag je de patronen die je hebt overgenomen loslaten en je talenten naar buiten brengen. Ga op zoek naar dat goud in jezelf. Wat heb jij als kind moeten wegstoppen om erbij te horen? Was het jouw creativiteit, je stemmen of je sensitiviteit? In systemische termen mag je dat te weer uit je goudkistje halen, zodat je jouw levensenergie kunt laten stromen.

Hoe kun je als ouder of leerkracht te‑kinderen ondersteunen?

Als je met te‑kinderen leeft of werkt, is het cruciaal om voorbij het gedrag te kijken. Vraag jezelf af: Wat wil dit gedrag vertellen, wat laat dit zien? Zorg voor ordening door kinderen kind te laten zijn. Laat de overleden of ongeboren gezinsleden in liefde benoemen, zodat iedereen zijn plek heeft. Vermijd het oordeel “je bent te veel” en spreek in termen van gevoel: “ik zie dat je vol zit, wat voel jij nu?”

Stimuleer de talenten van deze kinderen. Ze hebben leiderskwaliteiten, zijn creatief en ondernemend. Geef ze ruimte om te tekenen, muziek te maken, verhalen te vertellen of projecten te starten. En laat hun sensitiviteit en expressiviteit een kracht zijn, die er in z’n volledigheid mag zijn. 

Als afsluiting

Vraag jezelf eens: Heb jij iets moeten verbergen, om te kunnen overleven in het systeem waarin je terechtkwam?

En stel je eens voor: hoe jouw leven eruit zou zien, als jij dat stuk, dat verborgen deel, weer uit je goudkistje zou mogen halen.

Want jij als te-kind hebt zo veel talenten. Zo veel mogelijkheden.

Je was een levendig en creatief kind.. Maar voor je ouders of het systeem, was het te veel.

En juist in dat te

Daar zat je goud. En je talent.

Je hebt delen van jezelf moeten verbergen, om te kunnen overleven.

Dus kijk eens naar het te dat jij hebt weggestopt.

Wat als juist daar, in dat te, jouw grootste kracht ligt?

Ga maar eens voelen welk talent daarin verborgen zit. En stel je voor wat er mogelijk wordt, als jij dat weer durft te leven.

Word je bewust van jouw levenskracht en voel hoeveel potentieel er in jou zit. 

Want dat, dat is de roep van jouw ziel

lees verder na dit blok

Kom je naar mijn event?

Iedereen zegt dat verbinding vanzelfsprekend is. Maar jij weet beter. Jij weet hoe het voelt om in een kamer vol mensen te staan en je toch alleen te voelen.

Jij weet hoe het is om te geven, te blijven geven … tot je jezelf kwijt bent. Herken je dit? Dan is het event wat ik op 10 januari 2026 voor jou!

Tip: heb je deze blogs al gelezen?